22 07 2016 | 08:06
Η απόπειρα στρατιωτικού πραξικοπήματος, το καθεστώς τρίμηνης έκτακτης ανάγκης που κήρυξε ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, η σφοδρή εσωτερική πόλωση, αλλά κυρίως οι φόβοι ότι η Τουρκία μπαίνει σε μια μακρά περίοδο αναταραχής, χωρίς να αποκλείεται ακόμα και ο κίνδυνος να ξεσπάσει εμφύλιος πόλεμος, αποτελούν τα νέα δεδομένα, υπό το φως των οποίων θα κυλήσουν και τα ενεργειακά projects.
Οι εμπλεκόμενοι «παίχτες» αναγνωρίζουν τους κινδύνους της νέας περιόδου και αναδιαμορφώνουν, είτε το δηλώνουν ρητά είτε όχι, τα σχέδιά τους. Απολύτως χαρακτηριστική είναι για παράδειγμα η αναζωπύρωση του Ρωσικού ενδιαφέροντος για τον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, «σε περίπτωση που υπάρξουν δυσκολίες στην ομαλή πλοήγηση μέσα από τα στενά της Μαύρης Θάλασσας», όπως δήλωσε προχθές ο Διευθύνων Σύμβουλος του διαχειριστή του αγωγού, Nikolai Tokarev.
Ερωτηματικά τίθενται προφανώς και για τον Trans Anatolian Pipeline (TANAP), το μεγάλο αγωγό για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το αζέρικο πεδίο Shah Deniz μέσω των γεωργιανών-τουρκικών συνόρων στα δυτικά σύνορα της Τουρκίας (είναι ο αγωγός που θα "φέρει” το αέριο στα ελληνοτουρκικά σύνορα για να το "παραλάβει" από εκεί ο TAP και να το "οδηγήσει" στην Ιταλία).
Μπορεί να έσπευσε χθες η κοινοπραξία του αγωγού να διαβεβαιώσει ότι οι εξελίξεις στη γειτονική χώρα δεν επηρεάζουν την κατασκευή του TANAP και ότι το έργο «υλοποιείται σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα», ωστόσο είναι προφανές ότι ένας αγωγός 1800 χιλιομέτρων σε μια χώρα μεγάλης αστάθειας και σε μια περίοδο απόλυτης αβεβαιότητας, είναι ένα εγχείρημα με ρίσκο υψηλότερο από εκείνο που είχε προϋπολογιστεί και συνεπώς η κοινοπραξία θα θελήσει να ξαναδεί την προοπτική του.
Από την άλλη, οι εξελίξεις αυτές αναβαθμίζουν το ρόλο άλλων projects, όπως είναι το σχέδιο για πλωτό τερματικό σταθμό LNG στην Αλεξανδρούπολη ή και το σχέδιο για δημιουργία υπόγειας αποθήκης αερίου στο εξαντλημένο κοίτασμα της «Νότιας Καβάλας».
Ειδικά το project της Αλεξανδρούπολης τείνει να εξελιχθεί, στο βαθμό βεβαίως που καταφέρει να συγκεντρώσει κεφάλαια και συμμετοχές για την κατασκευή του, σε ασφαλές σημείο εφοδιασμού, τόσο για τον TAP (σε περίπτωση που καθυστερήσει ή βρεί άλλα προσκόμματα ο TANAP) όσο, βεβαίως και για τη λειτουργία του σχεδιαζόμενου ελληνο-βουλγαρικού αγωγού IGB.
Όσον αφορά τις εξελίξεις για το πλωτό της Αλεξανδρούπολης, το μόνο νέο στοιχείο είναι η σαφέστερη, σε σχέση με το παρελθόν, εκδήλωση πρόθεσης συμμετοχής στο έργο εκ μέρους της Cheniere Energy. Σύμφωνα με πληροφορίες η Αμερικανική εταιρεία κατά την πρόσφατη επίσκεψη στελεχών της στην Αθήνα κατά την οποία συναντήθηκαν και με τον υπουργό Ενέργειας Πάνο Σκουρλέτη, δήλωσε ότι θα συμμετάσχει.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό της Gastrade μέχρι το τέλος του χρόνου θα πρέπει να έχει φτιαχτεί το επενδυτικό σχήμα, να έχουν δεσμευθεί οι απαραίτητες ποσότητες στο απολύτως συνδεδεμένο έργο του IGB έτσι ώστε στη συνέχεια να ληφθεί η οριστική επιχειρηματική απόφαση και να κατασκευαστεί το έργο μέχρι το τέλος του 2018.