Σε αγώνα δρόμου για την επίτευξη των στόχων και την τήρηση των συμφωνηθέντων χρονοδιαγραμμάτων έχει αποδυθεί το ΤΑΙΠΕΔ στο πλαίσιο των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η ελληνική κυβέρνηση έναντι των θεσμών για μια σειρά αποκρατικποιήσεων.
Έτσι, μετά την πώληση του ΟΛΠ, την παραχώρηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, αλλά το θετικό κλείσιμο του τρίτου deal της χρονιάς που αφορά την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τη σκυτάλη από Σεπτέμβρη παίρνουν άλλες έξι αποκρατικοποιήσεις.
Πρώτη σε προτεραιότητα φαίνεται να μπαίνει η διαπραγμάτευση για την ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος» με το ΤΑΙΠΕΔ. Οι διαπραγματεύσεις θα διεξαχθούν με το καναδικό συνταξιοδοτικό ταμείο PSP, που κατέχει το 40% του ΔΑΑ για την ανανέωση της παραχώρησης που λήγει το 2026, πιθανότατα για άλλα 20 χρόνια – δηλ. μέχρι το 2046. Να σημειωθεί ότι το ΤΑΙΠΕΔ ελέγχει το 30% και το Δημόσιο ένα επιπλέον 25%. Το υπόλοιπο 5% ελέγχεται από τον όμιλο Κοπελούζου.
Το ΤΑΙΠΕΔ θα προσλάβει συμβούλους για να αποτιμήσουν την αξία της επέκτασης παραχώρησης έως το 2046, με βάση ορισμένες παραμέτρους, μεταξύ των οποίων, οι προοπτικές αύξησης της επιβατικής κίνησης, οι επενδύσεις που θα αναλάβει να κάνει ο επενδυτής κλπ. Η διαδικασία εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί σε ένα τετράμηνο, ενώ πολλοί εκτιμούν ότι δεν θα είναι εύκολη.
Ήδη από τον περασμένο Φεβρουάριο ο πρόεδρος του αεροδρομίου Παναγιώτης Ρουμελιώτης, έκανε λόγο για «σκάνδαλο», αναφερόμενος στην πρόθεση του ΤΑΙΠΕΔ να επεκτείνει τη σύμβαση παραχώρησης του αερολιμένα Αθηνών. Από την πλευρά του, το υπουργείο Μεταφορών δεν διαφωνεί με την ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης, αλλά με τη διάθεση επιπλέον ποσοστού του δημοσίου στους ιδιώτες μετόχους (το δημόσιο κατέχει το 55%, με το 30% να ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ). Ωστόσο κύκλοι της αγοράς αναφέρουν ότι αν υπάρξει ανανέωση της σύμβασης τότε ανοίγει και ο δρόμος για τη διαπραγμάτευση της πώλησης του 30% του μετοχικού κεφαλαίου στον ΔΑΑ, που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ. Με αυτή την επέκταση ανεβαίνει εύλογα η αξία της σύμβασης και μαζί της και η αξία των συμμετοχών του ελληνικού Δημοσίου στην παραχωρησιούχο εταιρεία του ΔΑΑ. Για το 30% που πρόκειται να πουλήσει το ΤΑΙΠΕΔ έχουν δικαίωμα πρώτης άρνησης οι Καναδοί. Οι τελικές πάντως αποφάσεις για το τι μέλλει γενέσθαι αναμένεται να ληφθούν το προσεχή φθινόπωρο.
Υπενθυμίζεται ότι, πέρσι, τα κέρδη προ φόρων του «Ελ. Βενιζέλος» έφτασαν τα 179,8 εκατ., έναντι 126,7 εκατ. το 2014, εξαιτίας της ανόδου των εσόδων από τους επιβάτες.
Αντίστοιχα, τα έσοδα ανήλθαν στα 371,3 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 17,6% (ή κατά 55,7 εκατ.), σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ οι λειτουργικές δαπάνες στα 110,6 εκατ., μειωμένες κατά 0,8%.
Η δεύτερη αποκρατικοποίηση αφορά την εξεύρεση του παραχωρησιούχου που θα αναλάβει την ολοκλήρωση των κάθετων αξόνων και την εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού για περίπου 35-40 έτη.
Η τρίτη αποκρατικοποίηση αφορά την πώληση του 17% των μετοχών της ΔΕΗ. Η τελευταία, παρόλο που συνιστά διάθεση μειοψηφικού πακέτου (17%), αναμένεται να αποτελέσει αντικείμενο σφοδρής πολιτικής σύγκρουσης, τόσο λόγω του στρατηγικού χαρακτήρα της ΔΕΗ όσο και λόγω της ισχύος της ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ.
Μέχρι το Σεπτέμβριο, θέλει από τα ΤΑΙΠΕΔ να έχει ολοκληρωθεί η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) Το νέο Σχέδιο της Σύμβασης Παραχώρησης (ΣΣΠ) μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΘ προβλέπει επενδύσεις ύψους 220 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων του λιμένα της συμπρωτεύουσας. Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, η διαδικασία θα κυλήσει κανονικά, εντός χρονοδιαγράμματος.
Παράλληλα, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, Στ. Πιτσιόρκα, ακόμα τρεις αποκρατικοποιήσεις θ' αποφέρουν πάνω από 1,5 δισ. ευρώ, χωρίς σ' αυτά να συνυπολογίζονται τα έσοδα από τη περαιτέρω αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ. Πρόκειται για τις αποκρατικοποιήσεις που αφορούν τα περιφερειακά αεροδρόμια (1.234 εκατ. ευρώ), τον ΟΛΠ (290 εκατ. ευρώ) και τον Αστέρα της Βουλιαγμένης (95 εκατ. ευρώ), για τις οποίες ο κ. Πιτσιόρλας εκτίμησε ότι οι συναλλαγές θα ολοκληρωθούν μέσα στη χρονιά.
Παράλληλα, με τον διαγωνισμό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να ολοκληρώνεται με την πώληση του 100% του μετοχικού της κεφαλαίου στους ιταλικούς κρατικούς σιδηροδρόμους, έναντι 45 εκατ. ευρώ, ανοίγει η πόρτα για την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για την ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού).
Τέλος, το παζλ των αμέσως επόμενων αποκρατικοποιήσεων συμπληρώνουν η προκήρυξη του διαγωνισμού για την παραχώρηση έως και 40 χρόνια της Εγνατίας Οδού και η πώληση του ακινήτου στην περιοχή Αφάντου της Ρόδου.
Tags:
αποκρατικοποιήσεις
deal
Ελ Βενιζέλος