20 05 2016 | 08:30
Το κλίμα έντασης και αντεγκλήσεων μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης χθες στην αρμόδια επιτροπή της βουλής όταν η συζήτηση για το πολυνομοσχέδιο έφτασε στο νέο ταμείο κατέδειξε ότι στην τρέχουσα φάση η μεγαλύτερη αγωνία της κυβέρνησης αφορά στις ιδιωτικοποιήσεις και σε κάποιες ΔΕΚΟ σημαίες, για τις οποίες επ ουδενί δεν θέλει να εμφανιστεί ότι εκποιεί.
Μάλιστα ενώ αρχικά στη λίστα των εταιρειών που μεταβιβάζονται στο νέο ταμείο περιλαμβάνονταν 7 εταιρείες μεταξύ των οποίων ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΒΟ, ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και Κτιριακές Υποδομές, τελικά ο υπουργός οικονομικών προχώρησε και σε νομοτεχνικές αλλαγές στο κείμενο, με τη νέα διατύπωση να αναφέρει ότι η μεταβίβαση των εν λόγω εταιρειών "τελεί ακόμη προς συζήτηση με τους δανειστές". Ο ίδιος απέδωσε το λάθος στον τεράστιο όγκο του νομοσχεδίου το λάθος.
Αργότερα πάντως ο αναπληρωτής υπουργός οικονομικών Γ. Χουλιαράκης ανέφερε ότι υπάρχουν άλλες 19 κρατικές εταιρείες που θα μεταφερθούν στο νέο υπερταμείο χωρίς να καταθέτει ωστόσο το περίφημο παράρτημα.
Αντεγκλήσεις υπήρξαν στη βουλή και για τον τρόπο εκλογής των μελών του ΔΣ με την κυβέρνηση να τονίζει ότι τρία μέλη της διοίκησης τοποθετούνται από την κυβέρνηση και δύο από τους ξένους, με την αντιπολίτευση να απαντά ότι κανένα μέλος δεν μπορεί να τοποθετηθεί χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας.
Τώρα σύμφωνα με την επίσημη κυβερνητική εκδοχή, τα περιουσιακά στοιχεία του Ταμείου είναι προς αξιοποίηση όχι απαραίτητα προς πώληση.
Τι σημαίνει αυτό πρακτικά, με δεδομένο ότι στο νέο Ταμείο, ούτως ή άλλως περνούν ως προίκα όλα τα assets και οι συμμετοχές του ΤΑΙΠΕΔ, ενώ η μεταφορά εταιρειών στη θυγατρική Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών ΕΔΗΣ θεωρητικά δεν αφορά στην πώληση των εταιρειών, τουλάχιστον στην παρούσα φάση.
Η απάντηση αναμένεται να δοθεί στο κείμενο της συμφωνίας για το κλείσιμο της αξιολόγησης και στο νέο μνημόνιο, κάτι που έχει ήδη διαπιστωθεί από τα drafts της συμφωνίας που έχουν διαρρεύσει.
Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση της ΔΕΗ, όπου εδώ έχουμε μια συγκεκριμένη υποχρέωση του ελληνικού κράτους να διασφαλίσει το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση είναι ατελέσφορα και δεν διασφαλίζουν το άνοιγμα της αγοράς τότε αναμένεται να ενεργοποιηθεί πρόβλεψη περί πώλησης της ΔΕΗ. Το ίδιο ισχύει και για μια σειρά από άλλες εταιρείες που θα πρέπει να αξιοποιηθούν μέσω της ΕΔΗΣ με βάση τις βέλτιστες πρακτικές του ΟΟΣΑ σε σχέση με την εταιρική διακυβέρνηση. Για παράδειγμα αρκετές από τις εταιρείες αυτές εμφανίζονται συνεχώς ζημιογόνες, κάτι που αυτομάτως τις καθιστά υποψήφιες προς πώληση, σε επόμενο χρόνο, με πρώτες στη λίστα τις εταιρείες συγκοινωνιών.
Θυμίζουμε ότι με βάση τα όσα ισχύουν αυτή τη στιγμή άμεσα στη νέα εταιρεία μεταβιβάζονται ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΑΚΑ και ΕΛΤΑ ενώ το δεύτερο κύμα στο οποίο περιλαμβάνονται και οι υπό διαπραγμάτευση με τους δανειστές ΔΕΚΟ, περιλαμβάνονται ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό, Κτηριακές Υποδομές.
(capital.gr, 20/5/2016)