Τα επίσημα στοιχεία των καταναλώσεων καυσίμων αποτελούν αδιάψευστο μάρτυρα για την κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι καταναλωτές αλλά και οι επιχειρήσεις του κλάδου εξαιτίας της παρατεταμένης ύφεσης και της υποχώρησης της αγοραστικής δύναμης.
Σύμφωνα λοιπόν με τα πιο φρέσκα στοιχεία τριμήνου που φέρνει στο φως το Energypress οι καταναλώσεις διαμορφώνονται ως εξής:
Βενζίνες:
2015
|
2016
|
16/15
|
545.558
|
532.425
|
-2%
|
Ντίζελ κίνησης:
2015
|
2016
|
16/15
|
510.193
|
531.900
|
4%
|
Ντίζελ θέρμανσης:
2015
|
2016
|
16/15
|
690.176
|
541.025
|
-22%
|
Συνολικές καταναλώσεις:
2015
|
2016
|
16/15
|
1.745.927
|
1.605.350
|
-8%
|
Έχοντας λοιπόν χάσει μέσα σε ένα τρίμηνο 140 χιλιάδες τόνους , χωρίς στα μεγέθη αυτά να περιλαμβάνονται ορισμένοι μεγάλοι καταναλωτές όπως η ΔΕΗ ή η βαριά βιομηχανία, γίνεται αντιληπτό ότι τόσο η αγορά καυσίμων όσο και συνολικά το επιχειρηματικό και καταναλωτικό κλίμα έχουν χτυπήσει «κόκκινο».
Πηγές της αγοράς μάλιστα εκτιμούν ότι οι στόχοι για έσοδα που έχουν τεθεί από την αύξηση των φόρων στα καύσιμα από το οικονομικό επιτελείο είναι μάλλον αισιόδοξοι. Θυμίζουμε ότι η αύξηση στην τελική τιμή που θα κυμανθεί από τα 10 -12 σεντς στο ντίζελ, τα 3 έως 5 σεντς στη βενζίνη, τα 8 έως 10 σεντς στο πετρέλαιο θέρμανσης και τα 7 έως 8 σεντς στο υγραέριο κίνησης. Με δεδομένες τις αυξήσεις αυτές αναμένεται να υπάρξει νέα υποχώρηση της κατανάλωσης, που θα επηρεάσει ανάλογα και τα φορολογικά έσοδα.
Μάλιστα καθώς η σημαντικότερη αύξηση του ΕΦΚ θα επιβληθεί στο ντίζελ κίνησης, αναμένεται να ανακοπεί η ανοδική τάση που έχει καταγραφεί σε σχέση με την αύξηση του στόχου των ντιζελοκίνητων ΙΧ. Όπως εξηγούν πηγές του κλάδου καυσίμων, αυτή ακριβώς η τάση, ότι δηλαδή όσοι αγοράζουν καινούρια αυτοκίνητα επέλεγαν μέχρι σήμερα πετρελαιοκίνητα, βρίσκεται πίσω από την αύξηση της κατανάλωσης στο ντίζελ κίνησης κατά 4% στο τρίμηνο. Πλέον, με την αύξηση της φορολογίας όσοι αγόρασαν πετρελαιοκίνητα αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά ότι δεν μπορούν να εμπιστευτούν το κράτος, ενώ είναι σαφές ότι θα ανακοπεί ο ρυθμός αύξησης του στόλου των αυτοκινήτων ντίζελ.
Πάντως όπως εξηγούν πηγές της αγοράς, η αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης, πλήττει πρωτίστως παραγωγικούς κλάδους της οικονομίας, αφού πάνω από το 50% των καταναλώσεων προέρχεται από επιχειρήσεις, μεταφορικές, βιομηχανικές και επαγγελματίες. Logistics, μεταφορές, βιομηχανία, αεροπορική βιομηχανία, ναυτιλία, αγροτικός τομέας είναι μερικοί από τους κλάδους για τους οποίους το πετρέλαιο είναι βασικός συντελεστής του κόστους παραγωγής, ενώ με την αύξηση του ΕΦΚ αναμένονται αλυσιδωτές επιπτώσεις στα μεταφορικά κόστη, τα ναύλα, τα εισιτήρια αλλά και στις τιμές βασικών προϊόντων ευρείας κατανάλωσης.
Ένα ακόμη αρνητικό σήμα πάντως έρχεται και από το μέτωπο των διεθνών τιμών όπου ήδη καταγράφονται ανοδικές τάσεις, ενώ και οι πιέσεις στο ευρώ έναντι του δολαρίου επιτείνουν το πρόβλημα. Υπό τις συνθήκες αυτές είναι πολύ πιθανό σύντομα να δούμε ξανά στις προθήκες των πρατηρίων βενζίνης, τιμές απαγορευτικές για τα καύσιμα κίνησης και το πετρέλαιο θέρμανσης που θα οδηγήσουν τις καταναλώσεις και συνολικά τον κλάδο σε νέο τέλμα.