22 12 2015 | 08:32
Σε μάχη για τον ΔΕΣΦΑ εξελίσσεται η υπόθεση της πώλησης του 17% των μετοχών, με δύο Ευρωπαίους Διαχειριστές και μετόχους του αγωγού Transadriatic Pipeline - ΤΑΡ - την ιταλική Snam και τους συνεργαζόμενους Βέλγους της Fluxys με τους Ισπανούς της Enagas να διεκδικούν το επίμαχο μερίδιο. O ενδελεχής έλεγχος, το due dilligence, έχει ήδη αρχίσει και τα τελικά αποτελέσματα αναμένονται μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2016.
Η Snam ολοκλήρωσε προ ημερών την εξαγορά του μεριδίου 20% που κατείχε η νορβηγική Statoil στον ΤΑΡ, έναντι 208 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 78 εκατ. ευρώ αφορούν στην ανάληψη από τη Snam δανείου ίσης ονομαστικής αξίας, που είχε λάβει η Statoil για τον αγωγό ΤΑΡ. Η Fluxys έχει ήδη το 19% του TAP και η Enagas το 16%. Μερίδιο 20% του TAP ελέγχει η Socar, η κρατική εταιρία του Αζερμπαϊτζάν, η οποία θα αποκτήσει το 66% του ΔΕΣΦΑ με τον όρο να μεταβιβάσει το 17%. Πρόκειται για την απαραίτητη προϋπόθεση που έθεσε η Ε.Ε. για να δώσει το «πράσινο φώς» στην ολοκλήρωση της εξαγοράς, που εκκρεμεί εδώ και δύο χρόνια. Ποσοστό 20% των μετοχών ελέγχει η ΒΡ, ενώ το υπόλοιπο 5% ανήκει στην ελβετική Axpo.
Κατασκευή
Είναι προφανές ότι οι τρεις Ευρωπαίοι Διαχειριστές συνδέουν την εξαγορά του 17% του ΔΕΣΦΑ με τον αγωγό, ο οποίος, σύμφωνα με τον προγραμματισμό της εταιρείας, θα αρχίσει να κατασκευάζεται το 2016. Ο ΤΑΡ θα ξεκινά από τα ελληνο-τουρκικά σύνορα και θα καταλήγει μέσω Αλβανίας στην Ιταλία μεταφέροντας αέριο από το Αζερμπαϊτζάν.
Το επενδυτικό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ για τη δεκαετία 2015-2024, που έχει σχεδιαστεί κατόπιν συννενόησης με τη Soccar, ανέρχεται σε 2,2 δισ. ευρώ και προβλέπει μία σειρά από έργα, από την ολοκλήρωση της αναβάθμισης στη Ρεβυθούσα ως τον εκσυγχρονισμό του όλου συστήματος , ώστε να είναι έτοιμο να διασυνδεθεί με αγωγούς προς τον Βορρά. Η Socar δεν έχει κρύψει την πρόθεσή της να χρησιμοποιήσει τον ΔΕΣΦΑ ως πύλη εισόδου στην ευρωπαϊκή αγορά.
(Ημερησία, 22/12/2015)